En balansräkning visar ett bolags finansiella situation vid en given tidpunkt, oftast vid räkenskapsårets slut, alltså bokslutsdagen. Balansräkningen visar en uppställning av företagets tillgångar, skulder och eget kapital.
Balansräkningen utgör tillsammans med resultaträkningen en viktig del av företagets årsredovisning.
Den består av tre viktiga huvuddelar:
För att förstå vad en balansräkning är kan du tänka dig att den å ena sidan visar allt vad företaget äger (tillgångar), å andra sidan visar hur denna egendom finansierats (antingen med eget kapital eller skulder).
Eget kapital och skulder är tillsammans alltid lika stora som företagets tillgångar. Balansräkningen ”går jämnt ut” – den balanserar.
För att illustrera hur en balansräkning fungerar kan vi ta ett mycket enkelt fiktivt exempel.
Tänk dig att du grundar ett aktiebolag och sätter in 25 000 kronor i aktiekapital. Direkt vid start ser då en förenklad balansräkning ut så här:
Tillgångar (kassa) | Eget kapital | |
25 000 | 25 000 | |
Skulder (lån) | ||
0 | ||
Summa: | 25 000 | 25 000 |
För att kunna investera i maskiner och utrustning beslutar du att ta ett företagslån på 20 000 kronor. Efter det ser balansräkningen ut så här:
Tillgångar (kassa) | Eget kapital | |
45 000 | 25 000 | |
Skulder (lån) | ||
20 000 | ||
Summa: | 45 000 | 45 000 |
Här ser du att tillgångarna är lika stora som skulder och eget kapital tillsammans. Du kan även förstå att den del av verksamheten som inte finansieras med eget kapital finansieras med lån (och vice versa).
Tillgångar är sådant bolaget äger. De kan delas upp i två typer:
Skulder är sådant som företaget förr eller senare måste betala. Även dessa kan delas upp i två typer:
Eget kapital finns på skuldsidan i balansräkningen och kan ses som bolagets ”skuld” till aktieägarna.
Eller omvänt – det visar vad aktieägarna faktiskt äger i bolaget om alla tillgångar skulle säljas och alla skulder skulle lösas.
För att få en mer rättvisande bild av vad ägarna har i bolaget kan justerat eget kapital användas. Det inkluderar återförda obeskattade reserver efter att de beskattats. Det är vanligt att göra så i samband med en företagsvärdering med metoden substansvärdering, som i mångt och mycket bygger på vad som finns på balansräkningen.
Balansrapport och balansräkning används ofta synonymt och i mångt och mycket innehåller de samma uppgifter.
Det finns dock skillnader:
Balance sheet
Fyll gärna i så mycket information som möjligt.
Behöver du hjälp?