När företaget befinner sig i en finansiellt stressad situation så får man sällan ut rätt pengar för tillgångarna. Tyvärr gäller djungelns lag och relativt små variationer i företagets framgång, får större utslag på värderingen. Detta beror dels på att multiplar används. Sedan vill alla köpa företag som är på väg uppåt, medans företag som är på väg ned i botten är desto svårare att marknadsföra och sälja.
När man har ett företag som stadigt ökar vinsten år efter år, så får man ofta en ”bonus” på multipeln på ett sätt eller annat sätt. En bra företagsvärdering bör ta hänsyn till det, medans en dålig bolagsvärdering kanske inte gör det. Oavsett om värderingsmannen tar hänsyn till det eller ej, så gör köparen definitivt det. Samma sak gäller även åt andra hållet.
När ett företag befinner sig i en finansiellt stressad situation så utnyttjar köparna detta. Man kan argumentera moral fram och tillbaka, men det är marknadens krafter som styr, och när någon är i behov av att sälja hastigt, så kan man få en större mängd skambud. Därmed så vill man aldrig framstå som nödställd, även om man potentiellt skulle vara det.
-
Approach Based on Market Value
”The approach to market value assessment seeks to determine the value of your company by matching your company with comparable ones recently sold. The theory is like using comps or equivalents to value a house for real estate. This strategy works only when there are enough close companies to compare.”
Marknadsvärderingsmetoden
Marknadsvärderingar försöker allokera eller matcha värderingen efter vad andra företag sålts för. Det finns en stor mängd problem med detta, även om den i teorin är bästa metoden att använda. Man bör ha flera parametrar som man väger in, en endast själva köpeskillingen.
Ordlista företagsvärdering
Market Cap Rate
Procentsats som investeringar genererar per år, i jämförelse mot köpeskillingen. Här ska man endast räkna med nettobeloppen, även om säljare av företag ofta använder brutto-belopp i sina annonser.
Vinstmultipel och omsättningsmultipel
Detta betyder i princip samma sak som ovan nämnda cap rate. Skillnaden är att den anges i en siffra, så som t.ex. 3. Omsättningsmultiplar ska i princip aldrig användas, men det finns undantagsfall. När man använder vinstmultiplar, så är det viktigt att jämföra äpplen med äpplen. Vissa anger före skatt, andra anger efter skatt.
Eget kapital eller bokvärde
Tillgångar minus skulder på balansräkningen. Detta är en ”snabbversion” av substansvärdering, även om det inte riktigt är att anses som en komplett värdering.
Likvidationsvärdering
Likvidationsvärde eller slaktvärde är vad man får för tillgångarna om de behöver säljas hastigt. T.ex. om lastbilarna behöver säljas till en lastbilshandlare, eller ditt lager med kosmetiska produkter behöver säljas omgående till en konkurrent, leverantör eller kund.
DCF eller diskonterat kassaflöde
Diskonterat kassaflöde är en inkomstbaserad värderingsmetod. Den använder sig av en kalkylränta, som ofta är hög. Man använder denna metoden mest inom VC, alltså venture capital, för startups och liknande där bokfört värde är mindre intressant. Många startups överlever inte sin ”barndom” i brist på bättre ordval. Det kan låta hårt, men det är extremt riskfyllt med startups, och all investering bygger på framtida exponentiell tillväxt.
Tillgångar osv, gör investeringen sällan tillräckligt intressant, med riskerna som följer. Diskonterat kassaflöde är en väldigt spekulativt värderingsmetod, som innehåller flertalet rörliga delar, som är väldigt ”forecast heavy”. Om projektionerna inte infaller, så faller värderingsmetoden.
f) Företagsvärdering mall
Det finns vissa mallar man kan använda, som ibland kommer i form av dokument i excel. Då kan det visserligen fungera som en kalkylator, vilket är roligt att leka runt med, när man testar olika siffror och se hur värdet på företaget ökar om man bara gör ett bra bokslut. Detta är dock ingen komplett företagsvärdering då den inte gör en normalisering av årsredovisningen.
Vilken är den bästa värderingsmetoden?
Inkomstbaserade värderingsmetoder är vanligare än de övriga och man kan argumentera för att de ett bra val. Däremot så finns det stora risker med att de blir missvisande om företaget inte går med vinst, men äger stora materiella tillgångar. Vice versa gäller också, dvs en tillgångsbaserad värderingsmetod är olämplig på ett företag som inte har tillgångar, men går med bra vinst. Det är därför man måste kombinera flera värderingsmetoder för att uppnå ett trovärdigt värde.