Avkastningsvärdering

Avkastningsvärdering är en typ av företagsvärdering som går ut på att estimera ett värde på bolaget utifrån hur stor vinst det genererat.

Här går vi igenom hur detta sätt att värdera bolag på fungerar, hur du kan tänka kring vinst och kassaflöde och mycket mer!

Avkastningsvärdering – definition

När du ska värdera ett företag finns det ett antal olika så kallade värderingsmetoder som du kan använda. Avkastningsvärdering är den som används oftast.

Att värdera avkastningen handlar om att utgå från vinsten i ett bolag och sedan applicera en så kallad multipel. Ofta är den mellan 4 och 6 gånger vinsten, men det beror mycket på bransch, hur stort företaget är och mycket mer.

Egentligen finns det två sätt att värdera avkastningen:

  • Vinst: Blickar bakåt. Värdet på bolaget räknas ut genom en vinsmultipel.
  • Kassaflöde: Blickar framåt. Spekulerar i värdet baserat på förväntat framtida kassaflöde, diskonterat med hänsyn till ett avkastningskrav (kassaflödesvärdering).

Oavsett vilken av metoderna som används är det företagets årsredovisning i form av resultaträkningen som används som grund för uträkningarna.

Avkastningsvärdering av en lönsam verksamhet.
Avkastningsvärdering är ett sätt att värdera bolag som fungerar på lönsamma företag.

Fördelar med avkastningsvärderingar

  • Bygger på vinst – ju högre vinst desto högre värde på bolaget
  • Passar för växande företag som är lönsamma
  • Ofta lämplig vid försäljning av verksamhet
  • Behöver inte vara alltför spekulativ om den används på historiska data…
  • …men kan genom en framåtblickande kassaflödesvärdering användas för att värdera startups

Nackdelar

  • Använder inte företagets substansvärde vilket gör att tillgångar som exempelvis maskiner inte vägs in i beräkningen
  • Kräver en del antaganden (ju fler antaganden en värdering kräver desto större risk är det att den blir oprecis)
  • Tar en del tid att genomföra om den görs på rätt sätt
  • Just kassaflödesvärderingar är extra komplicerade och tidskrävande
Automatiserad avkastningsvärdering online

En automatiserad avkastningsvärdering online går snabbt att få. Tyvärr blir värderingen i det närmaste värdelös.

Så fungerar avkastningsvärdering

Låt oss titta på hur avkastningsvärdering går till. Vi utgår från den traditionella metoden som bygger på vinsthistorik:

  1. Bestäm tidsspann. Bestäm hur många år tillbaka i tiden som ska ligga till grund för värderingen. Kanske 3-5 år.
  2. Utvärdera resultaträkningarna för dessa år. Finns det några intäkter och utgifter som inte är representativa? Till exempel har ägarna inte tagit ut lön så behöver utgiftssidan justeras upp. Eller om det finns intäkter från försäljning som inte är anknutna till verksamheten så behöver de justeras ner.
  3. Vikta resultatet. Ska varje år ha samma inflytande eller vill du tillämpa viktning? Det kan vara rimligt att vikta vinsten för att låta händelser som ligger närmare i tid få större inflytande på värdet. Är det till exempel tre år som du bygger värderingen på kan förra året väga 50%, året dessförinnan 30% och det första året 20%.
  4. Bestäm vinstmultipel. Avgör vilken multipel som är lämplig för just detta företag. Bransch, storlek på företaget, ägarberoende, skalbarhet, vinst- och omsättningsstabilitet är några av de faktorer som vägs in. Ofta, men långt ifrån alltid, hamnar multipeln i spannet 4 – 6 gånger vinsten.
  5. Applicera vinstmultipeln. Ta den multipel som du bestämt och multiplicera den med den historiska vinsten. Detta är värdet på bolaget enligt metoden avkastningsvärdering.

Vill du veta mer om hur en kassaflödesvärdering fungerar? Här berättar vi mer om denna metod.

En företagsvärderare visar resultaten av en avkastningsvärdering på en dator.

Värdera själv eller anlita en expert?

Att genomföra en avkastningsvärdering är betydligt mer krävande än att göra en enklare substansvärdering. Det är inte omöjligt att genomföra den själv, men vi vill hävda att du gör gott i att alltid anlita en expert för att få ett korrekt värde på ditt bolag.

Varför är det så svårt? Det finns minst tre viktiga skäl:

  • Tolka resultaträkningarna: Vem som helst kan läsa av resultaträkningen. Men för att företagsvärderingen ska bli korrekt måste den normaliseras för att justera för utgifter och intäkter som inte bör ligga till grund för värderingen.
  • Bestämma viktningen: Ska det senaste räkenskapsåret väga lika mycket som året innan? Eller ska det finnas en viktning så att händelser i närtid väger tyngre i beräkningarna? Detta kan vara svårt att bedöma utan referenspunkter.
  • Bestämma multipel: Vilken multipel som används på vinsten kommer att påverka värderingen mycket. Att avgöra om multipeln ska vara 2, 4, 6 eller kanske 10 gånger vinsten är något som kräver stor erfarenhet för att inte hamna i en situation där multipeln är ”tagen ur luften”.

Vem kan göra en avkastningsvärdering?

Vårt tips är att du använder dig av en oberoende företagsvärderare för att göra en avkastningsvärdering enligt konstens alla regler. Det är bättre att anlita en specialist som kan materien snarare än en generalist.

Oberoende är viktigt – annars kommer din motpart inte att ha något förtroende för värderingen och då är det bortkastade pengar.

Välj helst någon som är certifierad, men tänk på att alla certifieringar inte är likvärdiga. Det finns flertalet certifieringar utan egentliga befogenheter och som är mer eller mindre egenskapade.

Om du googlar på avkastningsvärdering hittar du lätt en sådan oberoende värderare bland toppresultaten.

Sammanfattning

Avkastningsvärdering är den mest använda formen av bolagsvärdering. Den går ut på att applicera en vinstmultipel på historisk vinst. Resultaträkningarna används som underlag.

För att få en korrekt värdering behöver du normalisera resultaträkningarna för att justera bort exempelvis tillfälliga intäkter eller utgifter. Dessutom kan du behöva anlita en specialist för att bedöma vilken vinstmultipel som är tillämpningsbar i just ditt fall. Vanligtvis hamnar den i spannet 4 till 6 gånger vinsten men den kan bli högre eller lägre beroende på omständigheter som exempelvis storlek på bolaget, bransch, vinststabilitet och ägarberoende.

Om det saknas vinsthistorik kan metoden kassaflödesvärdering (DCF-värdering) användas istället. Det är en variant av avkastningsvärdering som bygger på att värdera framtida kassaflöden till ett nuvärde, något som dock oundvikligen blir tämligen spekulativt. Här kan du läsa mer om kassaflödesvärdering.

Christoffer Nielsen
Artikelförfattare

Christoffer Nielsen

Oberoende expert inom företagsvärdering, M&A & Due Diligence
[email protected]
Böcker av författaren

Funderar du på ett billigare alternativ eller till och med göra värderingen själv?
Inget stoppar dig, men...

Du riskerar att förlora i domstol, om värderingen inte är vattentät.

Du riskerar att aldrig lösa konflikten, vilket kan skada relationen med din motpart.

Du riskerar att bli förd bakom ljuset när du köper in eller ut dig från ditt delägarskap.

Berätta för oss hur vi kan hjälpa dig

Fyll gärna i så mycket information som möjligt.