Marknadsvärde är vad ett företag, en vara, fastighet, tjänst eller förmån är värd på marknaden. Begreppet används bland annat inom företagsvärdering, aktier, beskattning, fastigheter och försäkringar.
Hur används marknadsvärde?
Begreppet marknadsvärde används inom flertalet områden:
Företagsvärdering
Inom bolagsvärdering finns en värderingsmetod som heter marknadsvärdering. Den bygger på att man avgör ett företags värde utifrån vad andra liknande bolag sålts för i området.
Begreppet kan också avse rimligt marknadsvärde för ett företag, exempelvis inför ett företagsförvärv. Då kan värdet bedömas utifrån substansvärde, avkastning eller kassaflöde.
Aktier
På aktiemarknaden avser marknadsvärde det totala värdet av ett börsnoterat bolag. Detta räknas fram genom att ta antal aktier i omlopp gånger aktuell aktiekurs.
Försäkringar
Vid försäkringsärenden räknar försäkringbolaget ut marknadsvärde på det som skadats för att bedöma vilken ersättning det ska bli.
Nypris, ålder och slitage har då betydelse. Försäkringsbolag använder avskrivningstabeller för att avgöra marknadsvärdet. Alternativt hämtas marknadspris från andrahandsmarknaden.
Fastigheter
Vid värdering av fastigheter används ofta en metod som kallas för ortsprismetoden. Den bygger på att fastställa marknadsvärde utifrån vad liknande fastigheter på orten sålts för tidigare.
Beskattning
Skatteverket använder definitionen av marknadsvärde i första hand som det pris som man får betala på orten för motsvarande vara, tjänst eller förmån.