I samband med lite större företagstransaktioner och M&A är det vanligt att göra en företagsbesiktning. Den syftar till att upptäcka risker och problem innan köpet går igenom, men även möjligheter.
Men vad brukar man ta upp i samband med en sådan undersökning? Vilka aspekter är bra att undersöka? Vilken information kan man få fram? I denna artikel går vi igenom vilken typ av frågor som är vanliga att ställa i samband med en due diligence. Som man frågar får man svar – det gäller även i detta sammanhang.
Tips – Det finns egentligen ingen universell mall. Varje case är unikt. Vill du ha hjälp att göra en skräddarsydd besiktning av ett företag? Kontakta oss.
1. Grundläggande företagsinformation
- Vem äger bolaget och hur ser ägarförhållandena ut?
- Hur ser organisationsstrukturen ut?
- Vilka sitter i styrelsen, vilken bakgrund har de, hur länge har de suttit där och vilken ersättning har de?
- Vad står i företagets bolagsordning, exempelvis om verksamhetsområde och aktiekapital?
- Hur ser de senaste årens årsredovisningar ut?
- Finns anteckningar från styrelsemöten?
2. Anställda
- Hur många anställda har bolaget?
- Vilken kompetensprofil har de?
- Finns detaljerad arbetsbeskrivning för varje position?
- Har de anställda några förmåner? Vilka?
- Är de anställda anslutna i fackförbund?
- Finns en HR-avdelning och personalpolicy?
- Hur ofta omsätts personalstyrkan?
3. Finansiellt läge
- Hur ser räkenskaperna ut? Finns resultaträkningar, balansräkningar och kvartalsrapporter från de senaste åren?
- Finns företagets skattedeklaration från de senaste åren tillgänglig?
- Har företaget en revisor? Hur ser revisionsberättelsen ut?
- Vilken bruttomarginal är det i bolaget? Hur förändras den över tid?
- Hur ser skuldsättningen ut i företaget? Ökar eller minskar den?
- Går företaget med vinst? Hur utvecklas vinstmarginalen?
- Finns företagets utgifter specificerade i detalj eller är utgiftsposterna övergripande och otydliga?
- Hur ser framtidsprognoserna ut? Är de realistiska?
4. Kunder
- Var finns kunderna? I vilket eller vilka länder? I vilken del av landet?
- Är kunderna företag (B2B) eller privatpersoner (B2C)?
- Vilka säljkanaler används för att nå ut till kunderna?
- Hur stor andel av kunderna är återkommande?
- Finns en kunddatabas?
- Finns någon kommunikation genom nyhetsbrev eller utskick?