Det finns många fördelar med företagsförvärv. Tyvärr är det alldeles för vanligt att det görs allvarliga misstag inom M&A. Speciellt i familjeägda företag är det mer regel än undantag att personalen blir missnöjd i samband med företagsförvärvet.
Lyckligtvis går det att undvika. Genom att känna till vanliga misstag och genom att anlita en M&A-rådgivare som vet hur man undviker fallgroparna ökar ni chanserna till ett lyckat företagsförvärv – på alla sätt och vis.
Misstag 1: Kör över personalen
Ett vanligt misstag inom M&A är att personalen körs över. Vi vågar påstå att det är mer regel än undantag att de anställda inte är nöjda med situationen i samband med ett företagsförvärv. Undantaget är i företag som haft ekonomiska problem och där förvärvet ses som en välkomnad räddning.
Ofta sköts hela förvävsprocessen på håll och utan känsla för situationen i bolaget. I de fall där de två företagens kapacitet överlappar varandra rationaliseras överflödiga resurser bort i målföretaget. På så sätt ”elimineras” överflödig personal genom uppsägning.
Följden blir att företaget förlorar många talanger och drivna medarbetare. Moralen sänks hos dem som blir kvar och det uppstår en allmänt otrevlig stämning och känsla av att ha blivit överkörd av det förvärvande bolaget.
Detta kan dock lätt motverkas genom att planera inför förvärvsprocessen och genom att i tid prata med folk på plats.
Misstag 2: Skapa nya processer som förstör humankapital
Det slutar inte där. När överflödiga medarbetare lämnat företaget vaknar återstående personal upp till en ny verklighet.
Plötsligt har det förvärvande företaget bytt ut väl fungerande rutiner mot egna processer och regler. Nya processer behöver inte vara fel, men om det inte görs på rätt sätt och med hänsyn till verkligheten ute i företaget uppstår friktion och mycket merarbete.
Ett konkret exempel:
Ett familjeföretag blir uppköpt av ett större bolag. Innan uppköpet kunde en säljare i företaget boka en resa på enklast möjliga sätt och besöka en kund. Inga konstigheter.
Efter förvärvet behöver säljaren lägga en förfrågan i ett datasystem. Förfrågan når först till en oengagerad operatör vid ett callcenter någonstans långt bort. Därefter går den vidare till en beslutsfattare högre upp i hierarkin som tar en vecka på sig att godkänna förfrågan. När den väl fått grönt ljus visar det sig att man måste boka via en ny och ganska krånglig resebyrå som inte ens har avtal med de flygbolag som flyger till den plats där kunden finns eller med de hotell som finns i närheten. Att boka bästa möjliga flyg och hotell går inte på grund av resebyråns avtal, provision och så vidare.
Det låter löjligt men är tyvärr ganska vanligt och kan även handla om betydligt enklare saker, som att exempelvis köpa in en ny kaffemaskin.
Att inte fundera på hur ett företagsförvärv kommer att påverka nuvarande processer och rutiner är därför ett stort misstag inom M&A. Genom att ta hänsyn till det i tid finns goda chanser att undvika frustration och missnöje inom organisationen.